Copernicon 2017 – pierwsza zapowiedź

Już za miesiąc z groszami, 22 września, rozpocznie się w Toruniu Copernicon, Festiwal Fantastyki i Popkultury. W ostatnich dwóch latach brałem w nim udział jako uczestnik, czerpiący ile się dało z bardzo dobrego programu. Tym razem występuję w roli jednego z organizatorów. Wydaje się zresztą, że moja przygoda z Coperniconem dopiero się rozpoczyna.

Dwa lata temu byłem w trakcie mojego powrotu do erpegów, choć powrót ten był już na tyle zaawansowany, że właśnie zacząłem blogować. Na Copernicon 2015 szedłem głównie po to, żeby zobaczyć jak wyglądają inni erpegowcy i posłuchać ciekawych prelekcji. Choć nie spędziłem na prelekcjach tyle czasu ile bym chciał, to jednak z mojego udziału byłem bardzo zadowolony. Prelekcje były ciekawe, ludzie okazali się fajni, zagrałem nawet jedną sesję.

Z kolei w zeszłym roku chciałem maksymalnie skorzystać z nagromadzenia świetnych mistrzów gry i rozegrać tak dużo sesji, jak to było możliwe. Liczyłem na to, że będę mógł podpatrzeć warsztat innych, lepszych ode mnie mgów. I choć nie zagrałem wszędzie tam gdzie chciałem (m.in. nie dotarłem na sesję do Kadu), to udało mi się wbić do dwóch świetnych mistrzów gry: Wojtka i Wiktora. Teraz, z perspektywy prawie roku, podtrzymuję moje wcześniejsze zdanie: były to jedne z najlepszych sesji, w jakich brałem udział.

Od tego czasu moje relacje ze Stowarzyszeniem Thorn (organizatorem toruńskiego konwentu) się zacieśniły. Przy ich wsparciu organizuję HipeRPeGi, a wiosną sam wstąpiłem do tej organizacji. Ustaliliśmy także, że będę współpracował przy organizacji Coperniconu 2017. Niestety najciekawsza dla mnie fucha była już zajęta: od kilku lat Bartek zajmuje się tworzeniem bloku RPG i wychodzi mu to bardzo dobrze, co wcześniej sam oceniałem i doceniałem z perspektywy uczestnika. Zaangażowałem się zatem w promocję Festwialu w mediach lokalnych. Teraz jest za wcześnie, żeby napisać cokolwiek o mojej pracy, bo jej największa część dopiero przede mną. Wiem już jednak, że jest to bardzo ciekawe doświadczenie i cieszę się, że zdecydowałem się na współpracę z Thornem. Mam nadzieje, że Stowarzyszenie też będzie zadowolone z mojej pracy.

Czego oczekuję od tegorocznego Festiwalu? Niestety liczę na znacznie mniej niżbym chciał, gdybym był tylko uczestnikiem. W trakcie tych trzech dni będę zajęty, choć trudno mi w tej chwili ocenić w jakim stopniu. Nie mogę sobie jednak pozwolić na zaplanowanie żadnej sesji – zwyczajnie zajmują one zbyt dużo czasu. Liczę jednak na to, że pomiędzy moimi obowiązkami będę mógł posłuchać prelekcji i przede wszystkim poznać erpegową brać oraz odświeżyć dotychczasowe znajomości.

Już niedługo podzielę się z Wami moją opinią o całym bloku RPG, teraz tylko zaznaczę, że w tym roku w Toruniu mają miejsce dwa duże konkursy. Pierwszym z nich jest Quentin, który już od kilku lat swój finał ma na Coperniconie i wygląda na to, że jest to dosyć trwała współpraca. Dzieje się to z pożytkiem dla obu stron – my dajemy dobrą organizację, a Quentin bardzo wartościowy kontent. Przypomnę tylko, że w zeszłym roku z okazji 18 edycji odbyło się dużo sesji prowadzonych przez autorów scenariuszy wyróżnionych na przestrzeni tych wszystkich lat.

Drugim dużym erpegowym punktem na tegorocznym Coperniconie jest Puchar Mistrza Mistrzów. Jest to bardzo prestiżowy konkurs na najlepszego mistrza gry i chyba nie ma w fandomie ludzi, którzy deprecjonowaliby jego znaczenie. PMM ma zresztą charakter konkursu obwoźnego – odbywa się w na różnych konwentach. Fakt, że w tym roku wylądował w Toruniu oznacza, że ludzie odpowiedzialni za PMM zaufali w profesjonalizm organizatorów Copernicona. A co to oznacza dla uczestników toruńskiego Festiwalu? Przede wszystkim wiele sesji stojących na najwyższym poziomie, możliwość poznania świetnych mistrzów gry, podpatrzenia ich technik i zdobycia nowych doświadczeń. Gdybym nie był zaangażowany w akcję z mediami, to na pewno chciałbym skorzystać z PMM’a.

Poza tym na Coperniconie będą godziny sesji i prelekcji erpegowych. Choć docierają do mnie pewne przecieki, to jeszcze nie zakończył się etap zgłaszania punktów programu – czas na to jest do 14 sierpnia. Za tydzień na moim blogu będzie przedpremierowe, ale oficjalne ogłoszenie kształtu blogku RPG. Oczywiście jeśli do tego czasu uda się domknąć program.

Copernicon 2017 to oczywiście nie tylko blok RPG, choć ten interesuje mnie najbardziej. Od lat silną stroną toruńskiego festiwalu jest blok literacki oraz popularno-naukowy, które także w tym roku naszpikowane są znanymi nazwiskami. Lista bloków programowych wygląda następująco:

  • Blok planszówkowy / gamesroom
  • Blok popularnonaukowy
  • Blok larp
  • Videoroom / konsolówki
  • Blok sesji RPG
  • Blok konkursowy
  • Czytelnia RPG
  • Cosplay
  • Sala komiksowa
  • Sala animacji zachodnich
  • Blok RPG
  • Blok gier karcianych
  • Blok gier elektronicznych
  • Blok literacki
  • Blok popkultury
  • Blok azjatycki

Nie jest to jednak lista zamknięta: dopóki program nie będzie spięty, to zawsze mogą zrodzić się z tego zestawu kolejne odnogi.

Specyfiką Coperniconu jest także to, że nie odbywa się w jednym budynku lub ich zamkniętym kompleksie, ale na obszarze toruńskiego Starego Miasta, wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Ta sceneria daje dodatkowy urok oraz sprawia, że część konwentowych wydarzeń towarzyszących ma charakter otwarty. Jeśli jeszcze się nie zorientowaliście: tak jestem lokalnym patriotą i uważam Toruń za piękne miasto, do którego warto przyjechać i pozwiedzać.

Copernicon odbędzie się w dniach 22-24 września, macie więc sporo czasu, żeby zaplanować swój przyjazd do Torunia. Tym bardziej, że w tym samym czasie nie będzie w Polsce żadnych innych imprez erpegowych, trudno więc będzie zasłonić się wymówką, że gdzieś indziej w tym czasie jest lepiej.

Skomentuj

